חובות דיווח והגשת מסמכים
6. חובות דיווח והגשת מסמכים בחברה לתועלת הציבור (ס' 345 כד)
החברה לתועלת הציבור תהה חייבת בהגשת דוח שנתי כחברה ציבורית והוראות ס' 140-141 יחולו עליה. בנוסף לרשם החברות תגיש החל"צ את דוחותיה לרשם ההקדשות .
6.1. קיימת חובת דיווח לעניין הנושאים הבאים:
6.1.1 שינויים בתקנון כאמור בסעיף 21 לרבות החלטה על שינוי שם כאמור בסעיף 31, והגדלת ההון הרשום או הקטנתו כאמור בסעיפים 286 ו287-;
6.1.2 שינוי במען המשרד הרשום כאמור בסעיף 123;
6.1.3 הודעה לפי סעיף 159, שלחברה אין רואה חשבון מבקר;
6.1.4 מינויים לדירקטוריון ושינויים בהרכבו, כאמור בסעיף 223;
6.1.5 הקצאת מניות כאמור בסעיף 292;
6.1.6 העברת מניות כאמור בסעיף 299, ארבעה עשר ימים ממועד ההעברה;
6.1.7 מיזוג כאמור בסעיף 317.
6.1.8 ס' 141דיווח שנתי של חברה פרטית יחול על חברה לתועלת הציבור. החל"צ תערוך ותגיש לרשם, אחת לשנה, דין וחשבון שנתי כפי שיקבע השר, בתוך ארבעה עשר ימים לאחר האסיפה השנתית.
חברה פרטית שאינה מקיימת אסיפה שנתית, כאמור בסעיף 61, תגיש את הדין וחשבון השנתי, אחת לשנה, לא יאוחר מארבעה עשר ימים לאחר משלוח הדוחות הכספיים לבעלי המניות, ולגבי חברה לא פעילה שאינה עורכת דוחות כספיים לפי הוראת סעיף 172(ז) – אחת לשנה.
6.2. בנוסף יחולו על החל"צ חובות דיווח והגשת מסמכים החלות על עמותה לפי סעיפים 36,38,38 והתוספת השנייה לחוק העמותות ובלבד שהדוחות והמסמכים יוגשו לרשם ההקדשות . להלן פרוט הדיווחים והמסמכים הטעונים דיווח והגשה:
6.3. הדוח הכספי והדוח המילולי יאושרו בידי האסיפה הכללית והם יוגשו לרשם ההקדשות עד 30 ביוני בשנה העוקבת. לרשם ההקדשות תהה סמכות לפטור חל"צ מהגשת דוחות כאמור.
6.4. הדוח המילולי יכלול:
6.4.1 הפעולות העיקריות לקידום מטרות העמותה.
6.4.2 תיאור המבנה הארגוני של העמותה בסוף שנת הדוח, לרבות שמות נושאי המשרה בה.
6.4.3 שם תאגיד אחר שיש לו זיקה לעמותה.
6.4.4 היקף מתן השירותים שניתן לעמותה על ידי נותני השירותים המהווים חלק מרכזי בפעילותה. אין חובה לציון שמם.
6.4.5 השימושים העיקריים שעשתה העמותה בכספי תרומות במהלך שנת הדוח.
6.4.6 עלויות גיוס תרומות
6.4.7 פירוט עסקאות של העמותה עם צדדים קשורים.
6.4.8 פירוט הדרישה של גורם מוסמך, חיצוני לעמותה, לתקן ליקויים שהתגלו בה, לרבות הקטנת גירעון, ודיווח על ביצוע .
6.4.9 כל ענין מהותי אחר שאירע.
6.5. לרשם ההקדשות תהה סמכות להטיל עיצום כספי על החברה לתועלת הציבור או על נושאי משרה וזאת במידה והחל"צ לא עמדה בחובות הדיווח החלות עליה, לא דיווחה במועד על עסקאות חריגות, לא כתבה בצד שמה את המילה חל"צ ועוד'.
7. מיסוי חברה לתועלת הציבור
7.1. היבטי פקודת מס הכנסה – פקודת מס הכנסה לעניין ס 9(2) אינה מגבילה את הפטור ממס הכנסה לצורת התאגדות מסוימת. לא קיימת מניעה שחברה לתועלת הציבור תהיה מוסד ציבורי לצורכי מס הכנסה ולעניין הכרה בזיכוי בעת מתן תרומות לפי סעיף 46. בכפוף לתנאים מסוימים, אישור ניהול תקין אשר ינתן על ידי רשם ההקדשות, סעיפי תקנון לעניין מטרות ציבוריות, איסור חלוקת רווחים ואיסור חלוקת נכסים לבעלי המניות בעת פירוק . בנוסף קיימים תנאים נוספים על פי ס' 9 (2) כדוגמת איסור קיום קירבה משפחתית באשר למרבית בעלי המניות.
7.2. היבטי אישור ניהול תקין- אין הבדל ממשי בין העמותה לבין החברה לתועלת הציבור, כאשר רשם ההקדשות הוא הגורם המנפיק לחברות לתועלת הציבור את האישור בדבר ניהול תקין זאת בשונה מעמותות אשר רשם העמותות אחראי לעניין זה.
7.3. היבטי מס ערך מוסף – כאשר מטרות החברה המפורטות בתקנון החברה לתועלת הציבור הינן מטרות ציבוריות ללא כוונת רווח תיחשב החברה כמלכ"ר לכל דבר ועניין ותמוסה ככזו. חשוב לזכור שלצורכי מס ערך מוסף לא קיימים יתרונות ממשיים להתנהלות כמלכ"ר מול גוף למטרות רווח כאשר הגדרת מלכ"ר כוללת מיסים נוספים: מס שכר, מס מעסיקים, איסור קיזוז תשומות .